Од свог оснивања далеке 1770. румска гимназија прешла је трновити пут од скромне варошке школе до угледне установе која држи до своје традиције. Њу су похађали многи грађани Руме на које је школа веома поносна. Међу њима је и Атанасије Стојковић, књижевник, писац првог романа у новијој српској књижевности, научник,
писац првог уџбеника из физике на српском језику, професор универзитета у Харкову… Много је њих који су изашли из дрвених клупа и скромних учионица а чије име зидови школе потајно шапућу. Иза сваког од њих крије се прича а све заједно граде мозаик успомена које су темељи гимназије `Стеван Пузић`.
О настанку школе први пише историчар књижевности Јован Скерлић. Он бележи: „1770. године Пантелејмон Хранисављевић, румски ђак, и Тимотеј Јовановић, родом Сомборац, основали су у Руми средњу школу. У школи се учио псалтир, чаславац, „промисл божиј и толкованије десјатословија“, словенска граматика, синтакса, реторика, латински и немачки језик. Та школа одговарала је једној великој народној потреби. Новчано су је помагали грађани из већих трговачких места где је било Срба, имала је знатан број ђака из свих страна Угарске, из Јегре, Будима, Пеште, Темишвара, и из целе Бачке, Славоније, Хрватске и Срема, а као наставници доводе се и странци“. Школа је убрзо по свом оснивању 1770. стекла велики углед захваљујући свом оснивачу пароху Хранисављевићу. Румљанин Атанасије Стојковић, професор и ректор универзитета у Харкову посветио му jе своје најзначајније дело „Физику“.
Школске 1963/64. године Гимназија „Стеван Пузић“ пресељена је у нову зграду у Партизанској улици бб. Већ следеће године почињу друштвене реформе, увођење самоуправљања у радне организације и јавне установе. 1965. године укида се школски одбор и формира се Збор радника и Управни одбор.
Класични гимназијски наставни програми реализују се до 1974/75. шк. године. Потом креће реформа школског система у Војводини која прихвата да буде експериментални полигон. Гимназија мења своју организацију, структуру, образовне циљеве. Припаја се Техничко школском центру и постаје један од четири ООУР-а. Пресељава се 1976. у зграду Техничке и Пољопривредне школе. Остаје без учила, опреме и наставних средстава неопходних за реализацију гимназијских програма. Та средства користе I и II разреди ОПО-а (опште позивно образовање) и ЗСО-а (заједничко средње образовање). Тако се сада, по номенклатури Шуварове реформе, зову прва два разреда средње школе.
Техничко-школски центар ускоро постаје Центар за опште средње и стручно образовање. 1977. године Гимназија се издваја из Центра и као ООЈ постаје самостална радна организација под именом Центар за образовање стручних радника у друштвеним делатностима „Стеван Пузић“.
Школске 1977/78. године завршава школовање последња генерација ученика по гимназијском наставном програму.
Гимназије су тада као школе општеобразовног карактера законом укинуте. Проглашене су за елитистичке и некорисне у друштвено-економском систему који тражи брже и лакше прилагођавање потребама „удруженог рада“, успешније праћење нових технологија, нове производне токове и другачији образовни профил младог радника. Речју, гимназије су нудиле непотребна знања и стварале вишак некорисне памети!
У том галиматијасу „шуварица“ (популарно име за средње школе, према реформатору, актуелном политичару др С. Шувару) и њихових струка, образовних профила и назива изгубило се 16 генерација младих људи спремних и дораслих за усвајање знања. Трагични резултати ове реформе школства осећају се и данас.
Центар за образовање стручних радника у друштвеним делатностима „Стеван Пузић“ уписује школске 1977/78. године ученике у III и IV разред, односно у I годину позивноусмереног образовања и васпитања, следеће струке и смерове:
Школску 1977/78. почињемо пресељењем у монтажну зграду бивше школе за квалификоване раднике.
По налогу Покрајинске инспекције Војводине почела је набавка опреме и учила за васпитнообразовни рад по новом плану и програму. Истовремено се према Самоуправном споразуму са Центром терцијалних делатности у робном и новчаном промету „9. мај“ из Сремске Митровице уписују и два истурена одељења економске струке, смер финансијски и економски.
У складу са прокламованом уписном политиком континуирано се смањује број одељења у друштвеним делатностима, тако да шк. 1980/81. године имамо само три смера (правни, математички, економски). Резултати ове рестриктивне уписне политике у САП Војводини су смањење броја уписаних ученика за 42,86% те године, а следеће 1981/82. за 57%. Тиме је испуњен циљ реформе школског система да се кадрови у ванпривреди вишеструко смање и да школа образује искључиво кадар за потребе удруженог рада. У Центру за образовање стручних радника у друштвеним делатностима „Стеван Пузић“ ове рестрикције довеле су до великих финансијских и кадровских проблема.
Школске 1983/84. укидају се заједничке средње основе. Опет се мењају структура, организација и наставни планови. Делатност школе биће проширена новим производним струкама и занимањима која су потребна за привредни развој општине.Назив школе сада је Средња школа усмереног образовања „Стеван Пузић“ и у њој се образују и васпитавају ученици пре рада и полазници уз рад од I до IV степена стручне спреме следећих струка:
Школа, такође, врши и преквалификацију радника за потребе ООУР-а материјалне производње.У сарадњи са Коларчевим универзитетом у Београду отворени су курсеви страних језика. Почиње и обука за рад на компјутерима за све заинтересоване.
У низу промена које су временом долазиле и мењале лик и начин рада гимназије, коначно реформом средњешколског образовања 1990.године, гимназија постаје четворогодишња средње образовна стручна школа, најближа епитету класичне гимназије. И на основу закона о друштвеним делатностима ( Службени гласник СР Србије 1/90 ) Скупштина општине Рума 30. Марта 1990. доноси одлуку о формирању гимназије у Руми. Септембра исте године бива уписана у судски регистар (фи-562), а покрајински секретаријат за образовање у Јулу (022-101/90) потврђује да испуњава услове за рад једне овакве школе са природно математичким и друштвено- језичким смером. Од 1992/93 године поново почиње са радом и Школски одбор као орган управљања у школи.
После 47 година, 27. јануара 1993. године гимназија поново слави Светог Саву са целокупним особљем, протом Јованом Јовичићем и првим кумом Јованом Неговановићем, професором физике. Старе вредности се поново враћају са старим али и новим људима.
За време НАТО бомбардовања 1999. године школа наставља са нормалним али отежаним радом, али због честих узбуна прекида са радом до краја рата.
Као што би неки писац историје написао – ова изузетно важна школска установа по српски народ, а и остале који су у овом пограничном граду једне царевине и неколико држава, живели, мењала се, прекидала и настављала рад ,мењала професоре и програме, како су се и времена и власти мењали. Цела једна историја је стала у њен рад укључујући и мноштво познатих и признатих њених ђака а сада научника, писаца, филозофа, музичара, сликара и значајних људи на свим пољима делатности, који су овде или негде у свету увек је се радо присећали и која је бар у мислима остајала њихова спона са родним крајем. Њихов корен из кога је израсло велелепно стабло српске културе и духовности.