Матурским испитом утврђује се зрелост и оспособљеност ученика за даље школовање.
Матурски испит полажу ученици (редовни и ванредни) који су успешно завршили четврти разред гимназије.
САДРЖАЈ МАТУРСКОГ ИСПИТА
Матурски испит састоји се из два дела:
У оквиру заједничког дела ученици полажу:
У оквиру изборног дела ученици раде и бране матурски рад.
Полаже се писмено.
При оцењивању писменог задатка, испитна комисија има у виду ширину обраде теме, избор и интерпретацију грађе, композицију, стил и језик.
Испит из страног језика полаже се писмено. Ученик бира страни језик.
Испит се састоји из превода непознатог текста са страног језика на матерњи, уз употребу речника. Обим текста за превод износи 15-20 редова. Текст може да буде књижевни, публицистички или научно-популарни и треба да одговара језичком знању ученика.
Испит из математике полаже се писмено. На испиту ученик треба да покаже у којој мери је усвојио математичка знања и умења неопходна за примену у свакодневном животу и у пракси, колико је оспособљен за успешно настављање образовања и изучавање других области у којима се математика примењује. Приликом оцењивања писменог задатка, испитна комисија има у виду доследност у спровођењу поступака у решавању задатака и тачност решења задатка.
Изборни део матурског испита састоји се из матурског рада и одбране матурског рада.
Матурски рад са одбраном је самостално обрађена тема коју ученик бира из списка одобрених тема у оквиру једног од предмета.
Теме за матурски испит утврђује наставничко веће школе на предлог стручних актива. Списак утврђених тема објављује се на огласној табли или доставља ученицима на увид на други погодан начин почетком другог полугодишта за текућу школску годину.
Сврха матурског рада је да ученик покаже колико влада материјом у вези са темом, у којој мери је усвојио методе и приступ обради теме, како се служи литературом, да ли је оспособљен да анализира, критички размишља и да самостално изрази свој лични став у односу на тему коју обрађује.
Ученик ради матурски рад у току завршног разреда уз помоћ наставника-ментора.
На усменој одбрани матурског рада ученик је дужан да изложи концепцију свога рада, да наведе литературу и друге изворе знања које је користио, да образложи посебне методе и поступке којима се руководио у току израде матурског рада…
После одбране матурског рада испитна комисија утврђује једну оцену која се изводи из вредности рада и одбране матурског рада са аспекта способности кандидата да самостално интерпретира материју и да користи савремене методе и изворе информација у процесу стицања новог знања.
Школа је дужна да води евиденцију о матурском испиту и издатим дипломама у складу са чланом 99. Закона о средњој школи („Службени гласник РС“, број 50/92).
Након положене матуре школа издаје диплому ученику најкасније седам дана после положеног матурског испита.
Диплома се издаје сагласно члану 100. Закона о средњој школи („Службени гласник РС“, број 50/92) и члану 4. Правилника о јавним исправама које издаје средња школа („Службени гласник РС“, бр. 59/92 и 30/93).
О току полагања испита води се записник на обрасцу прописаном чланом 4. Правилника о садржају и начину вођења евиденције у средњој школи („Службени гласник РС“, бр. 59/92 и 30/93).
За време дежурства на испиту дежурни наставник уноси у записник све што није у складу са утврђеним правилима о току испита.
Записници се воде посебно о раду испитних комисија, а посебно о раду испитног одбора.
Записник о матурском испиту обухвата податке о ученику, податке о испитним предметима, члановима испитног одбора и испитних комисија, податке о темама, односно задацима, и успех за сваки део испита.
ИЗРАДА МАТУРСКИХ РАДОВА
Упутство за ученике
шаблон за израду матурског рада
Упутство за ученике